2013. december 7., szombat

Tamara Ireland Stone - Elválaszt az idő


A Könyvmolyképző Kiadó jóvoltából előreláthatólag december 15-én megjelenik Tamara Ireland Stone: Elválaszt az idő című könyve. Ennek örömére a Blogturné Klub nyolc bloggere egy blogturné keretein belül bemutatja Anna és Bennett varázslatos kalandját!
2013. december 7-től minden nap egy-egy blogger teszi közzé a véleményét a könyvről, illetve rengeteg, a történethez kapcsolódó érdekességgel is találkozhattok majd, ha velünk tartotok.
Érdemes követni a turnét, ugyanis ahogy az lenni szokott, nyerhettek is!


Tamara Ireland Stone: Elválaszt az idő

Kiadó: Könyvmolyképző
ISBN: 9789633734575
Oldalszám: 384 oldal
Fordító: Cziczelszky Judit

Fülszöveg:
Szeretni valakit nehéz.
De még nehezebb, ha nem csak a távolság áll közétek, hanem az IDŐ is.
FELEMELEM A FEJEM, ÉS EGYENESEN RÁNÉZEK. Most még félszegebben mosolyog, de ugyanolyan kedvesen. Mintha tudná, ki vagyok. Őszintén. Ettől olyan érzésem támad, hogy talán érdemes lenne megismerni, és önkéntelenül visszamosolygok rá.
Még akkor is vigyorgok, amikor befordulok a következő kanyarban. Aztán – mielőtt végiggondolhatnám, mit csinálok – félúton hátrafordulok, és ismét rápillantok.
Eltűnt.
Megpördülök, és a futópályát pásztázom a tekintetemmel. Aztán a padokhoz futok. A lépcső aljánál egy pillanatra megállok, és eltűnődöm, vajon ott volt-e egyáltalán. De végül csak összeszedem a bátorságom, és megiramodom felfelé.
Nincs ott, de biztosan tudom, hogy ott volt. Otthagyta a nyomát: a friss hó összepréselődött azon a helyen, ahol ült. Alul pedig ott a két lábnyom.
És akkor feltűnik még valami. A saját lábnyomaim egyértelműen kivehetőek körülöttem a porhóban, az ő nyomai azonban nincsenek sehol. Pedig ott kellene lenniük, kétszeresen is – hiszen egyszer odament a padhoz, aztán pedig elment onnan. De sehol semmi, csak a vastag, szűz takaró. 

Saját véleményem:
Anna egy átlagos tinédzser lány, Evanstonban él a családjával, és szabadidejében a saját könyvesboltjukban dolgozik. Valamint imád futni. A hét minden napját egy kiadós testmozgással kezdi, legyen szó bármilyen évszakról. 
Egy reggel, amikor szokásához híven futni indul, megpillant egy a lelátónál ücsörgő srácot, aki őt kémleli, és a lány végül úgy dönt, odamegy hozzá. Ám mire a lelátóhoz ér, a fiúnak nyoma veszik. Anna furcsának találja, hogy saját lábnyomán kívül nem lát többet a friss hóban, de épelméjűségét féltve, inkább nem beszél erről senkinek. Csakhogy még aznap a suliban megtudja, hogy új diák érkezik, aki nem más, mint az a srác, aki eltűnt a szeme előtt... Ráadásul spanyol órán egy párba is osztják őket.
Attól az órától kezdve a sorsuk végelegesen megpecsételődik és egybeolvad. Anna egyre jobban vonzódik Bennetthez, aki eleinte ugyan megpróbálja kerülni a lányt, ám végül mégis képtelen beavatni a titkába... Egy titokba mely rendkívüli horderővel bír. 

Az időutazás témája nagyon régóta foglalkoztatja az emberiséget. Számos film, és könyv is készült a témában. Ott van például szintén a Könyvmolyképző gondozásában itthon is megjelent Időtlen szerelem trilógia, melynek világszerte óriási rajongótábora van. Őszintén bevallom, hogy Gideon és Gwendolyn története miatt kezdtem bele Tamara regényébe, egyfajta hiánypótlást várva. Azt hittem, hogy hasonló sémán alapul majd ez a történet is, de nem. Tamara teljesen más megközelítésből nyúlt az időutazáshoz, és ezáltal más kérdést helyezett hangsúlyosabbá. Ez pedig elgondolkodtató. Mai napig nem tudom, én miként kezelnék egy hasonló helyzetet. Az viszont biztos, hogy legalább annyira megkedveltem a szereplőket, mint Kerstin Gier figuráit.
Eleinte ugyan megijedtem, hogy egy újabb iskolás/gimis regénybe csöppentem, de aztán elkezdett kibontakozni, és a cselekményszál is beindult. Ezáltal pedig maga a suli is háttérbe szorult, és kiléptünk a falai közül. 
Azt viszont idevágóan muszáj megjegyeznem, hogy a spanyol órákat imádtam! Rettentően hangulatosak, és viccesek voltak. Nem utolsó sorban pedig kulcsfontosságúak több szempontból is.
Ami magukat a karaktereket illeti, többségük nagyon a szívemhez nőtt. Anna személyében egy rendkívül aranyos főhősnőt ismerhetünk meg, aki nem akar több lenni annál, ami. Megvannak a saját álmai, céljai, amiket szeretne megvalósítani. És ezek valamelyikével akár mi magunk is könnyen tudunk azonosulni, elvégre is, ki ne szeretné beutazni a világot, új helyeket látni? 
A térképes megoldás, amin mindig bejelölte egy piros gombostűvel, hol volt már, nekem személy szerint nagyon tetszett. Mint ahogyan az is, ahogy a zenéhez viszonyult. Utóbbi nem különösebben hangsúlyos, mégis ad egy plusz hangulatot a történethez. De ugyanez érvényes Anna barátnőjére is. A kettejük közt lévő kapcsolat egyszerre hétköznapi és becsülendő. Mindenki megérdemelne egy ilyen barátságot. Nem egy alkalom volt, amikor a kisebb-nagyobb gesztusaikkal, mondataikkal megkönnyeztettek. Bármi történt is, hűen kitartottak a másik mellett, támogatták, ápolták egymást, és a legfontosabb, hogy őszinték voltak. Ez pedig a barátság legfontosabb alapköve. 

"Bárhová elvihetsz. Vagy sehová. Egy a lényeg: ahol te vagy, ott akarok lenni én is."

Bennett. Ő egy igazán rejtélyes karakter, akinek roppant sok rétege van, és ezek mindegyikét meg kell ismerni. Nem mondom, hogy nem találtam ki ezt-azt vele kapcsolatban, de azért voltak olyan momentumok, amikre nem számítottam. 
Ráadásul Bennettet nem lehet nem szeretni. Azok a randik, és ahogy Annához viszonyult! A kettejük közti kapcsolat hihetetlenül aranyos, kedves és szívbemarkoló. Egy részen - nem árulom el, hol - volt kb. 30-40 oldal, amit gyakorlatilag végigsírtam. Tamara annyira egyszerűen, de gyönyörűen fogalmazta meg a kapcsolatuk lényegét, hogy az valami hihetetlen. 
Az időutazás téma önmagában bár népszerű, mégsem könnyű jól elkapni, számos buktató lehet benne. 
Egyrészt nagyon kell figyelni, hogy minden passzoljon, másrészt jó magyarázatot kell adni az olvasónak/nézőnek, amit elhihet. Vagy pedig úgy kell alakítani, hogy az illető annyira belefeledkezzen abba, amit néz/olvas, hogy ne azon agyaljon, ebben mi is a logikai buktató. Az Elválaszt az idő esetében talán egyszer vagy kétszer gondolkoztam el azon, hogy akkor most hogy is van, vagy mi is történik, de összességében azt mondhatom, Tamara jól vette az akadályt. 
Noha nem szorosan az időutazáshoz kapcsolódik - de valamilyen szinten mégis -, de egyedül az nem tetszett, ahogy a Bennett nővérével kapcsolatos dolgot megoldották. Kicsit összecsapottnak és nem megmagyarázottnak éreztem. Viszont ezt kárpótolja az a rengeteg gyönyörű vagy éppen izgalmas és kalandos helyszín, amin végigkalauzol bennünket az írónő. Kivétel nélkül mindegyiknek megvolt a maga varázsa, és én magam is úgy éreztem, mintha ott sétálgattam volna. Éreztem a napfényt, a homokot, láttam a gyönyörű tájakat, és gyönyörködtem a kilátásban.

Összességében tehát ajánlom mindenkinek, aki szereti az időutazást, a kissé keserédes történeteket, vagy vágyik valami szórakoztató kikapcsolódásra. Ezenfelül pedig azt tudom mondani, hogy bár 16-17 évesek a szereplők, és megjelenik a suli is, mint helyszín, mégis bátran olvashatják azok is, akik esetleg ódzkodnának ettől. Egy végtelenül aranyos, szép, és megható történet. Ráadásul lezárt, önálló kötet.


Pontszám: 5/5
Kedvenc szereplő: Bennett
Kedvenc jelenet: hegymászós, autóból kizárós, valamint a tengerpartos jelenetek
Negatívum: Bennett nővérével kapcsolatos megoldás
Borító: 5/4




Borítómánia


Az Elválaszt az idő rengetegféle borítóval jelent meg a világon. Vannak köztük kevésbé jól sikerültek, de akadnak igazán gyönyörűek és egyediek is. Nekem személy szerint az összegyűjtött 10 borító közül az eredeti (ez szolgált alapul a magyarnál is), a portugál, valamint az olasz borítók a kedvenceim. Azok hangulatukban illenek a könyvhöz, és ami az én szememben még lényeges szempont - noha az csak az eredetire és a portugálra igaz -, az Anna haja, mert a történetben hullámos/göndör, és Bennett többször is megemlíti, mennyire tetszik neki, hogy ilyen. Viszont szerintem a cím megoldása, betűtípusa a magyar kiadásnál a legötletesebb.


 Nagyobb méretért Katt a képre
felső sor: 1. eredeti, 3. olasz, 4. angol, 5. lengyel
alsó sor: 1. portugál, 2. német, 3. cseh, 4. francia, 5. szlovák




Nyereményjáték




Nézzetek be a többi állomásra

12/07 Dreamworld - Borítómánia
12/08 MFKata gondolatai - Idézetek
12/09 Kelly & Lupi olvas - Anna egy napja
12/10 Nem harap a... - Ismerd meg az írónőt
12/11 Deszy könyvajánlója - Bennett
12/12 Kristina blogja - Trailer
12/13 Roni olvas - Városok
12/14 Könyvszeretet
12/15 Angelika blogja - Anna & Bennett zenelistája
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése